Saturday, July 7, 2012



·       1.პროექტის სახელწოდება: სვანეთის ტრადიციები და კულტურა,გეოგრაფია,სვანური სუფრა და ბიომრავალფეროვანი სამკურნალო მცენარეები
·       2.პროექტის მთავარი იდეა: სვანეთის კულტურის და ტრადიციების გაცნობა და მათი ზოგადად შესწავლა, გაცნობიერება და მსჯელობა
·       3.პროექტის აქტუალობა: ადრეულ საუკუნეებში სვანეთის საერისთავო ერთიანი საქართველოს მნიშვნელოვან პოლიტიკურ-ეკონომიკურ ერთეულს წარმოადგენდამისი მთავარიც საქართველოს სამეფო კარზე ინიშნებოდასაქართველოს ცალკეულ სამეფოებად და სამთავროებად დაშლის შემდეგ სვანეთის საერისთაო გაუქმდა და იგი მეზობელ სამთავროების გავლენის ქვეშ მოექცა. XIX დასაწყისში ქვემო სვანეთი (ამჟამინდელი ლენტეხის რაიონისამეგრელოს სამთავროს (დადიანებსდაექვემდებარაზემო სვანეთის (მესტიის რაიონიდასავლეთი ნაწილი.ბალს ქვემო სვანეთი, XVIII მიწურულში დადეშქელიანების ხელქვეითი გახდახოლო აღმოსავლეთმა ნაწილმა (ბალს ზემო სვანეთი-ლატალის თემიდან მდენგურის სათავეებამდედიდი პერიპეტიების შემდეგ თავისუფალიუბატონო სვანეთის სტატუსი შეინარჩუნა.
საქართველოს მთაში ძველთაგანვე არსებობდა თემის ინსტიტუტირომელსაც ხევისბერი მეთაურობდახევისბერს
ხევსურეთში ხუცს უწოდებდნენთუშეთში – დეკანოზსსვანეთში - მახვშს.
სვანეთში დამკვიდრებული იყო თემის მმართველობის მეტად დემოკრატიული ფორმამახვშსანუ თემის მეთაურს თემის საერთო კრება ირჩევდაკრებაში მონაწილეობის მიღების უფლება ჰქონდა თემის ორივე სქესის ზრდასრულ (20 წლისწევრსმახვში გამოირჩეოდა გონიერებითდარბაისლობითსამართლიანობითსისპეტაკითიგი იყო ცხოვრებაში ქრისტიანული წესების გამტარებელიმშვიდობიანობის დროს მსაჯულიხოლო ომიანობაში ლაშქრის წინამძღოლი.
საგანგებო შემთხვევებში იმართებოდა თემთა გაერთიანებული შეკრება - ხევის ყრილობასადაც საკითხი ხმათა უმრავლესობით წყდებოდაყრილობაზე განიხილებოდა ხევის საჭირბოროტო საგარეო და საშინაო პრობლემებიმეზობლებთან გამწვავებული ურთიერთობის საკითხებიმოსალოდნელი ომიანობისათვის სამზადისი და თავდაცვის სტრატეგიამსხვილი ეკლესიებისსაფორტიფიკაციო ნაგებობებისგზებისხიდების და სხვათა მშენებლობისა და მათში თემების მონაწილეობის საკითხებიყრილობა მსჯელობდა იურიდიულ ასპექტებზეც - აწესებდა სასჯელის ფორმებსა და ნორმებს.
ყრილობა იყო უზენაესი ინსტანცია იურიდიულ იერარქიაშიიგი არავის წინაშე არ იყო ანგარიშვალდებულიყრილობის გადაწყვეტილება საბოლოო იყო და განხილვას არ ექვემდებარებოდა.
უკანასკნელად ხევის ყრილობა მოიწვიეს 1875 წელსრაც გამოწვეული იყო შემდეგი გარემოებითსვანეთში რუსული მმართველობის დაწესების შემდეგ (1869 .), ცარისტულმა ხელისუფლებამბეგარის გაზრდის მიზნით, 1875 გადაწყვიტა მიწებისა და პირუტყვის აღწერა-რეგისტრაციაუბატონო სვანებმა მოიწვიეს ხეობის ყრილობა და ერთხმად დაიფიცეს არ დამორჩილებოდნენ ხელისუფლების ამ გადაწყვეტილებას. 2000 შეიარაღებულმა გლეხმა გადაკეტა უბატონო სვანეთში შესასვლელი ყველა გზა და ბილიკიხელისუფლება შეშინდადათმობაზე წავიდა და ხალხი დააშოშმინამაგრამ 1876 შეფარვით შეიყვანა დიდძალი სამხედრო ძალა და 20 აგვისტოს სოფხალდესადაც კოშკებში გამაგრება მოასწრო ორმოცდაათამდე მეამბოხემალყაში მოაქცია
მთაში არსებული სიდუხჭირე და მცირემიწიანობა არ იძლეოდა მოსახლეობაში ფენათა წარმოქმნისანუ კლასობრივი დიფერენციაციის საშუალებასამის გამო საქართველოს მთიან კუთხეებში ფეოდალურმა ურთიერთობებმა ძნელად მოიკიდა ფეხიფშავშიხევსურეთშიმთიულეთშიხევშითუშეთსა და სვანეთშიმიუხედავად ფეოდალების მრავალი ცდისამოსახლეობამ ბატონყმობის უღელი ვერაფრით ვერ იგუა და თითქმის მეოცე საუკუნემდე შეინარჩუნა ცხოვრების თემური წესი.
ადრეულ საუკუნეებში სვანეთის საერისთავო ერთიანი საქართველოს მნიშვნელოვან პოლიტიკურ-ეკონომიკურ ერთეულს წარმოადგენდამისი მთავარიც საქართველოს სამეფო კარზე ინიშნებოდასაქართველოს ცალკეულ სამეფოებად და სამთავროებად დაშლის შემდეგ სვანეთის საერისთაო გაუქმდა და იგი მეზობელ სამთავროების გავლენის ქვეშ მოექცა. XIX დასაწყისში ქვემო სვანეთი (ამჟამინდელი ლენტეხის რაიონისამეგრელოს სამთავროს (დადიანებსდაექვემდებარაზემო სვანეთის (მესტიის რაიონიდასავლეთი ნაწილი.ბალს ქვემო სვანეთი, XVIII მიწურულში დადეშქელიანების ხელქვეითი გახდახოლო აღმოსავლეთმა ნაწილმა (ბალს ზემო სვანეთი-ლატალის თემიდან მდენგურის სათავეებამდედიდი პერიპეტიების შემდეგ თავისუფალიუბატონო სვანეთის სტატუსი შეინარჩუნა.
საგანგებო შემთხვევებში იმართებოდა თემთა გაერთიანებული შეკრება - ხევის ყრილობასადაც საკითხი ხმათა უმრავლესობით წყდებოდაყრილობაზე განიხილებოდა ხევის საჭირბოროტო საგარეო და საშინაო პრობლემებიმეზობლებთან გამწვავებული ურთიერთობის საკითხებიმოსალოდნელი ომიანობისათვის სამზადისი და თავდაცვის სტრატეგიამსხვილი ეკლესიებისსაფორტიფიკაციო ნაგებობებისგზებისხიდების და სხვათა მშენებლობისა და მათში თემების მონაწილეობის საკითხებიყრილობა მსჯელობდა იურიდიულ ასპექტებზეც - აწესებდა სასჯელის ფორმებსა და ნორმებს.
ამ სადამსჯელო ოპერაციაში მონაწილეობდა ალექსანდროპოლის 161- ქვეითი პოლკის ოთხი ასეულიქუთაისის გუბერნიის ქვეითი მილიციის ორი რაზმი, 39- საარტილერიო ბრიგადის სამთო ბატარეის ოცეულიმესანგრეთა ასეულიგურიის მილიციისა და ბეჩოს სამხედრო ნაწილის რაზმებიქუთაისთან კავშირის დასამყარებლად მოეწყო კაზაკთა ხუთი “პოსტი”. ოპერაციას ხელმძღვანელობდა გენერალი ციტოვიჩი.
ექვსი დღის გამუდმებული საარტილერიო ცეცხლითა და ნაღმებით ჯარმა დაანგრია ხალდეს თერთმეტივე კოშკიყველა ქვიტკირის შენობაგადაწვა ხის ნაგებობებიმოსამკელი ყანები და ხალდე ნაცარ-ტუტად აქცია.
სამთავრობო ჯარების მხრიდან ბრძოლაში დაიღუპა 2 და დაიჭრა 12 ჯარისკაცი. 2 ხალდელი კოშკის ნანგრევებში მოკვდა, 8 შეიპყრესდანარჩენები მიიმალნენ. 28 აგვისტოს ნანგრევებად ქცეული ულამაზესი სოფხალდე რუსის ჯარმა დატოვა.
ხალდეს ამბოხება იყო ცარიზმის წინააღმდეგ თავისუფლების მოყვარე ქართველი მთიელების მესამე და უკანასკნელი გაბრძოლებაპირველიმთიულეთის ამბოხების სახელით ცნობილი აჯანყება, 1804 წელს დამარცხდამეორეკახეთის აჯანყება - 1812 წელსკახეთის აჯანყებაში აქტიურად მონაწილე ხევსურებს კი კავკასიის მთავარმართებელი რტიშევი 1813 გაუსწორდარუსეთის ჯარირომელსაც გენერლები სიმონოვიჩიტიხონოვსკი და სტალი ხელმძღვანელობდნენცეცხლთა და მახვილით შევიდა ხევსურეთში და სოფგუროსთან სისხლიანი ბრძოლის შემდეგ ხევსურები დააჩოქა.
სვანეთში სახნავ-სათესი მიწები კერძო საკუთრებაში იყოსათიბ-საძოვრები და ტყე - საერთო სათემო სარგებლობაშიამის გარდა არსებობდა ხატის ტყე და მიწარომელიც ეკლესიის მოთხოვნებისა და რელიგიურ დღესასწაულებისათვის გამოიყენებოდამახვში არეგულირებდა სათიბ-საძოვრითა და ტყით სარგებლობის პროცესსსაძოვრების მონაცვლეობისმიწის განაწილებისნაკვეთების საზღვრის დადგენის საკითხებს და სხვაყველა სადაო საკითხს მახვში პირადად განიხილავდა 4-5 კაცის თანდასწრებით.
მახვში იყო მეტად მკაცრიმაგრამ სამართლიანი თავის გადაწყვეტილებებშიავისა და ცუდის ჩამდენსქურდსა და თემის შემარცხვენელს მახვში გაკიცხავდა და თემიდან მოჰკვეთდა. “მოკვეთილისათვის ყველა კარი დაკეტილი იყოწისქვილში საფქვავს არავინ დაუფქვავდახატ-სალოცავში არ მიუშვებდამის საქონელსაც არ გააკარებდნენ სოფლის ნახირს” (ვაჟა ფშაველა). განსაკუთრებული დანაშაულის შემთხვევაში მახვშის თაოსნობით გაიმართებოდა ხევის ყრილობარომელიც აჰყრიდა დამნაშავეს (ან დამნაშავეებსთემიდან და მის სახლ-კარს გადაწვავდაყოფილა შემთხვევებიროცა უმძიმესი დანაშაულისათვისმაგალითადთემის ღალატისათვის ყრილობას სასიკვდილო განაჩენიც კი გამოუტანია.
ყოველგვარი სამოქალაქო თუ სისხლის სამართლის საქმე ადგილობრივ სასამართლოში განიხილებოდარომელთა შემადგენლობაში შედიოდნენ მსაჯულ-მედიატორებირასაც სვანეთში “მორვალს” უწოდებდნენ.
მორვებს ირჩევდა ორივე მოდავე მხარე სანათესაოდან ან გარეშე პირთაგანმორვები მოდავე მხარეებს გულდასმით მოუსმენდნენმოლაპარეკების პროცესი ხანგრძლივი იყო და ხშირად წლების განვალობაში გრძელდებოდაროცა ყველაფერი გაირკვეოდა და დაზუსტდებოდახატზე ფიცის დასადებად გადიოდნენდაფიცების შემდეგ განაჩენის ობიექტურობაში ეჭვი არავის ეპარებოდა და მორვებიც გადაწყვეტილებას ღებულობდნენრაც უმეტეს შემთხვევაში საბოლოო იყო და არ საჭიროებდა ახალი მორვების მიერ საქმის ხელახალ გარჩევასგანაჩენის გამოტანისას მოსამართლეები ქვას ჩაფლავდნენ მიწაშირაც საქმის დამთავრებას ნიშნავდა და მოდავე მხარეების შერიგებით მთავრდებოდა.
სვანი კაციძირითადადთავის მოწეულ მოსავალზე იყო დამოკიდებულიბარში კიდეც რომ ეჩუქებინათ მარცვლეულიოჯახის სამყოფი სარჩოს ტრანსპორტირება უგზოობის პირობებშიასე შორ მანძილზეპრაქტიკულად შეუძლებელი იყო.
მთაში მიწათმოქმედება მეტად გართულებულიადათესილი მარცვლეული ჯერ ჯეჯილობაშივე ჩაირეცხება ღვარებისაგან და თუნდაც გაიხაროსსეტყვას მაინც ძნელად გადაურჩებაამიტომსვანი მუდამ კარგ დარზე ოცნებობდარათა კარგი ჭირნახული მიეღო.
მაღალი მოსავლის მიღებაზე ზრუნვა ახალი წლის დადგომიდანვე იწყებოდათებერვლის დასაწყისში იცოდნენ ლამპრობალამპარი მზადდებოდა არყის ხის წვრილად დაჩეხილი კონის სახითყველა ოჯახში სამ კონას ამზადებდნენ - ერთი კონა წმინდა მარიამის სახელზე იყო დათქმულიმეორე წმინდა გიორგის და მესამე ცის საკეთილდღეოდმარიამს სვანები მოსავლიანობის მფარველ ღვთაებად მიიჩნევენდადგენილ ღამეს კონები ეკლესიის ეზოში სასაფლაოზე გაქონდათ დასაწვავადამ დღეს აცხობდნენ ლემზირებს (სალოცავი კვერიდა იმართებოდა საერთო დღესასწაული.
ზამთრის პერიოდში მეტად გავრცელებული იყო თოვლის კოშკის აგებარომლის ცენტრშიც ხის ძელს დაატანდნენკენწეროში კი ჯვარს დაკიდებდნენდღესასწაულში მონაწილე ახალგაზრდობასაცხოვრებელის ადგილმდებარეობის მიხედვითგუნდებად იყოფოდაყველა გუნდი ცდილობდა კოშკის თავისი უბნის მხარეზე წამოქცევასრაც იმ მხარეზე კარგი მოსავლის მიღებას ნიშნავდაიგივე მნიშვნელობა ჰქონდა ჯვრის ხელში ჩაგდებასაცრის გამოც ზოგჯერ მუშტი-კრივსაც მიმართავდნენეს იყო მხიარულისპორტული დღეობა.
დიდმარხვის ბოლო კვირას ჰორიეშმაო იწყებოდაოჯახის უფროსი რკინის ორ ნაჭერს ერთმანეთზე ურტყამდალოცულობდა და ქაჯებს აფრთხობდამერე გარეთ გადიოდა და კაჟიან თოფს დაცლიდა ავი სულების შესაშინებლადდიასახლისი ოჯახის წევრებს მარჯვენა მაჯაზეხარებს რქებზე და სახვნელ კავს სახელურზე შავ ძაფს შეაბამდაეს რიტუალი ავი თვალისაგან იცავდა ადამიანებსხარებს და სამეურნეო იარაღსაციმავე დღეს მდინარიდან ყანაში მიჰქონდათ ქვიშა და თეთრი კენჭებიეკლიან ჯოხს მიწაში ჩაარჭობდნენძირში ქვიშას მიუყრიდნენ და თეთრ კენჭებს შემოუწყობდნენამით ყანას ავი თვალისაგან იცავდნენრაც უხვი მოსავლის მიღების გარანტიად მიაჩნდათ.
გვალვიან წელიწადს ქალები უახლოეს ტბაში ძვალს ჩააგდებდნენ და უფალს ევედრებოდნენ კარგ წვიმასზოგ თემში სოფლის კაცები ეკლესიიდან იესოსა და ღვთისმშობლის ხატებს გამოაბრძანებდნენმდინარეზე ჩაიტანდნენგაბანდნენ და სიმღერით შესთხოვდნენ გაავდარებასსოფელ ლენჯერში ამჟამადაც ტარდება ელიას დღესასწაულირომლის დროსაც წმინდა ელიას ხატს შესთხოვენ გაავდრებას.
სასოფლო-სამეურნეო სამუშაოების პროცესშითესვისმარგვლის და განსაკუთრებით მოსავლის აღების დროს ქალი მამაკაცის გვერდით იდგა და მასთან ერთად ეწეოდა ჭაპანსშემთხვევითი არაარომ ქალს მზითევში აუცილებლად ატანდნენ ნამგალსროგორც პურეულის აღების სიმბოლოს.
ამინდის ჭირვეულობის შემთხვევაშიხშირად საჭირო ხდებოდა მოსავლის დროულად და ოპერატიულად აღებათიბვა და სხვაამიტომ გავრცელებული იყო შრომის კოოპერაციის მარტივი მეთოდი - ნადიროცა ოჯახს მოსავლის აღებასა თუ თიბვაში ეხმარებოდნენ მეზობლები და ნათესავები ანაზღაურების გარეშესანაცვლო დახმარების იმედით.
სვანური მასიური ქვის სახლებისა და კოშკების აშენება ერთი ოჯახის შესაძლებლობების ფარგლებს დიდად ცილდებაამიტომაქაც გამოიყენებოდა შრომის კოოპერაცია მეზობლური დახმარების სახით (მამითადი), რასაც სვანები ლინდის უწოდებდნენ.
დამატებითი შემოსავლის მიღების მიზნითსვანები არ თაკილობდნენ ზამთრის პერიოდში ბარში სხვის კარზე მუშაობასგარემო პირობებმა სვანი გლეხი მეტად გამრჯეფიზიკურად შემძლე კაცად ჩამოაყალიბაამიტომშრომის ბირჟაზე სვანი მუშის გასამრჯელო ერთი ორად აღემატებოდა სხვა მუშის ფასს.
·      სვანური სუფრა
უხუცესები სუფრასთან სვანურ "მაჩუბში"
ქართული სამზარეულო საყოველთაოდაა აღიარებული და დიდი ხანია გაცდა ნაციონალურ ჩარჩოებსფართოდაა გავრცელებული ჩახოხბილიტაბაკახარჩოხაჭაპურიხინკალი და სხვა.
ქართული სამზარეულო მნიშვნელოვნადაა გამდიდრებული სვანური კერძებითმათ შორის აღსანიშნავიასულგუნი (ძროხის ყველი), კაარზ - გადაზელილი (რძეში მოხარშულიყველი პიტნითხაჭაპური - პურის ცომში გამომცხვარი ყველიმჭადის ფქვილში (ჭიშდვარიან ფეტვის ფქვილში (ჭკუტშეზელილი ყველის კვერიკუბდარი - პურის ცომში ჩაშუშული წვრილად დაკეპილი ხორციშამ - სიმინდის ბურღულის ფაფა შიგ ჩალაგებული სულგუნის ნაჭრებითთაშმიჯაბ - ყველის და კარტოფილის შეზელილი პიურეჭადი - სიმინდის კვერი და სხვამეტად გავრცელებული ფხალეულის (მინდვრის ფხალიჭინჭარინაცარქათამა და სხვაღვეზელებირომელიც ხაჭაპურის მსგავსად პურის ცომში ცხვებაგანსაკუთრებულ მნიშვნელობას ანიჭებენ სვანები ნივრითა და წიწაკით შეკმაზულ ქერის ნახარშს (ლუცფექდა ქერის ფქვილით შეზავებულ ჭინჭრის წვნიანს (ხარშილ). ამ კერძებს სამკურნალოდაც იყენებენგადმოცემის თანახმადვინც ამ ნახარშს ათჯერ შეჭამსიმ წელიწადს ავად არ გახდება.
თითქმის ყველა კერძი შეზავებულია სვანური მარილითრომელიც წარმოადგენს სუფრის მარილისწიწაკისა და მრავალრიცხოვანი სურნელოვანი მცენარეების დანაყილ ნარევსსვანური მარილით დამზადებული კერძები გამოირჩევიან ზომიერი სიცხარითა და განსაკუთრებული სურნელებითსვანურ მარილს ცალკეც მიირთმევენ.
სვანეთში კერძებს ადგილობრივი ნატურალური პროდუქტებისაგან ამზადებენრის გამოც ისინი არომატულობითა და უმაღლესი ეკოლოგიურობით გამოირჩევიან
სვანეთში ვაზი არ ხარობსამიტომ ღვინოს ბარიდან ეზიდებიანსასმელად უმეტესად იყენებენ ადგილობრივი ხილისაგან გამოხდილ არაყსპოპულარულია თაფლისა და ანწლის არაყიცსვანური სუფრის აუცილებელი ატრიბუტია მინერალური წყალირომლის წყაროები სვანეთში მრავლად მოიპოვება.
·      სვანეთის რელიეფი
სვანეთი რთული და მრავალფეროვანი რელიეფით გამოირჩევამყინვარებიღრმად დაღარული მთათა სისტემებიზეგნები და პლატოები ეგზოტიკურ ლანდშაფტებს წარმოქმნისრომლებიც დამშვენებულია მდიდარი მცენარეული საფარით.
კავკასიონის ქედი საიმედოდ იცავს საქართველოს ტერიტორიას ჩრდილოეთის ცივი კლიმატის ზეგავლენისაგანხოლო შავი ზღვის სიახლოვე ქმნის ტენიანობის ხელსაყრელ რეჟიმს მცენარეული საფარის ფორმირებისა და ფართოდ გავრცელებისათვისბუნებრივი მცენარეულის სიმდიდრითსაქართველოს ტერიტორია მსოფლიოს უნიკალურიგეობოტანიკური მრავალფეროვნებით გამორჩეულ ტერიტორიათა რიცხვს მიეკუთვნება.
სვანეთში მკაფიოდაა გამოხატული მცენარეთა გავრცელების ვერტიკალური ზონალურობააქ ალპური სარტყელი ვრცელდება 2450-2500 -დან 3100-3200 -მდეტყის ზოლის ზედა საზღვარი კი 2400-2500  აღწევსწიწვოვანი მცენარეების კორომები 800-900 -დან გვხვდებატყიანი სარტყლის ქვედა ნაწილში გაბატონებულია კოლხეთისათვის დამახასიათებელი რელიქტური შერეული და ფართოფოთლოვანი ტყეებირომელთა შემადგენლობაში მთავარ სახეობებს (ედიფიკატორებსწარმოადგენს ქართული მუხააღმოსავლური წიფელიკავკასიური რცხილამრავლად გვხვდება კავკასიური ცაცხვიიფანითელამთის ნეკერჩხალიარყიმურყანი და სხვა.
შერეული ტყეების ქვესარტყელში გვხვდება მონოდომინანტური (წიფლნარიმუხნარირცხილნარიდა ბიდომინანტური (რცხილნარ-წიფლნარირცხილნარ-მუხნარი და სხვაკორომები.
მაღალმთიან სარტყელში გაბატონებულია მუქწიწვოვანი ტყეები: ნაძვნარი (აღმოსავლეთის ნაძვი), სოჭნარი (კავკასიური სოჭი), ფიჭვნარინაძვნარ-ფიჭვნარი და შერეული ტყეებიც – წიფლნარ-ნაძვნარიწიფლნარ-სოჭნარინაძვნარ-წიფლნარ-სოჭნარი და ..
ქვეტყეებში ფართოდაა გავრცელებული შინდიძახველი, ცირცელიჭყორითხილიანწლიმოცხარიწყავიასკილითელადუმამაყვალიმოცვიკუნელიპანტამაჟალო ვაშლიტყემალირომელთა უმრავლესობა ხალხურ მედიცინაში ძველთაგანვე გამოიყენება.
ანტიკური კოლხეთი მდიდარი იყო მცენარეული საფარითამას დღემდე შემორჩენილი რელიქტური ბიოგარემოც ადასტურებს
მითიური მედეას ბაღში მრავლი მცენარე ყვაოდარომელთა ექსტრაქტებიდან მედეა სხვადასხვა დანიშნულების სამკურნალო საშუალებებსხოლო საჭიროების შემთხვევაშიჯადო - საწამლავებსაც ამზადებდამედეამ გახადა თავისი ჯადო-წამლებით იასონი უძლეველიდააძინა გველეშაპი და ხელი შეუწყო არგონავტებს უმტკივნეულოდ წაეღოთ კოლხეთიდან ოქროს საწმისიმედეამ გადააქცია ბებერი ცხვარი ბატკნადმოწამლა კრეონტი და მისი ქალიშვილი კრეუზა და სხვა მრავალირაც მიუთითებს მედეას წამლების მაგიურობაზე.
მედეას სახელს უკავშირებენ მკვლევარები მედიცინის წარმოშობასმას ფარმაკოლოგიისა და კოსმეტიკის დედამთავრად თვლიანჯერ კიდევ ცნობილმა გერმანელმა ბოტანიკოსმა და ექიმმა კურტ იოახიმ შპრენგელმა (1766-1833) თავის “მედიცინის პრაგმატულ ისტორიაში” სპეციალურად შეისწავლა ეს საკითხი და მედეას ბაღის 36 სამკურნალო მცენარე დაასახელარომელთაც მედეა წამლების დასამზადებლად იყენებდაამჟამად საქართველოში სამასამდე სამკურნალო მცენარეა მეცნიერების მიერ გამოვლენილი და შესწავლილი.
ძველ კოლხეთში სამკურნალო მცენარეების ხალხურ მედიცინაში გამოყენების ტრადიციები დღესაც გრძელდება - ფართოდ გამოიყენებაოფიციალური მედიცინის მიერ აღიარებული მიქსტურები (პაჭკორიადოლიძებურდელაძე), მალამოები (კოლხურითურმანიძექარჩაულიგოჩიტაშვილი), ტრავმატოლოგიური საშუალებები (ასკურვახაბაზილოლაძე და სხვა).
სვანეთის სასწაულებრივად მდიდარი ბიომრავალფეროვნებასამკურნალო მცენარეების სიუხვე და მაღალი ეკოლოგიური სისუფთავემინერალური წყლების სიმრავლესვანური ხალხური მედიცინის საფუძველია.
ტყეების ნაწილი რელიქტური ქვეტყითაა (წყავიჭყორიწარმოდგენილი.
სუბალპურ სარტყელში (1800-1900 -დან 2450-2500 -მდემცენარეული საფარის შემადგენლობის მრავალფეროვნება კულმინაციას აღწევსაქ ჩამოყალიბებულია ტყე-ბუჩქნარ-მდელოს მრავალფეროვანი მცენარეული კომპლექსები.
მეჩხერ ტყიან ზოლში ჭარბობს სუბალპური ჯუჯა და ტანბრეცილი მცენარეულობანეკერჩხალილიტვინოვის არყიმაღალმთის მუხაკავკასიური სოჭი და სხვა.
სუბალპური მცენარეულობის კოლორიტული წარმომადგენელია რელიქტური მარადმწვანე დეკას მიერ შექმნილი ბუჩქნარირომელიც ჩრდილო და დასავლეთი ექსპოზიციის ფერდობების დიდ ფართობებზეა გავრცელებულიგვხვდება გართხმული ღვიაქონდარა ღვიაკავკასიური მოცვილურჯი მოცვი.
სუბალპური ფიტოლანდშაფტის ფრიად მნიშვნელოვანი შემადგენელია ბალახეული საფარიმათ შემადგენლობაშია დიყიდიდი გვირილა - სამტიტალაშქარამზიურაკენკეშახარისშუბლაკატაბალახანემსიწვერაქათმისკუჭამაჩიტაქარცხვი და სხვა.
სვანეთი მდიდარია სამკურნალო მცენარეებით
სვანეთში გავრცელებული ზოგიერთი სამკურნალო მცენარე
ქართულად, სვანურად ლათინურად
ასკილი -მუქვაარი -Rosa canina L.
დიდგულა- თოფრა- Sambucus nigra L.
ვირისტერფა- მჭშდვარილ -Tussilago farfara L
კოწახური- გოწხირ- Berberis vulgaris L.
კუნელი -ცაანცი -Crataegus sanguinea pale
მარწყვი- ბასყ -Fragaria vesca L.
მთის -პიტნა- მინთრრ Calamintha Grendiflora (L.) Moench
მჟაველა- მუხიმ- პირპლიდ Oxalis acetosell L.
მრავალძარღვა -მუძაარღოლ -Plantago major L.
მოცვი- მეგმულ- Vaccinium myrtillus L.
ონტოკოფა -ჟენტი- Physalis alkekengi L.
ჟოლო- ინღა -Rubus idaeus L.
უცუნა- ლამაზი- შაშვლი Colchicum speciosum Stev
ფარსმანდუკი- მუღმურილ- Achillea millefolium L.
ფითრი- ჭაგ- Viscum album L
ქრისტესისხლა -მელილდ -Chelidonium majus L.
შვიტა -მინდვრის ბეზულდ- Equisetum arvense L.
შხარმა- სამტრაკ- Veratrum lobelianum Bernh.
ძახველი- სანწვეფ- Viburnum opulus L.
ძმერხლი- ზმეხ- Ruscus hypophyllum L.
ხეჭრელი -დაშდვა- ცინყა Frangula allus Mill. Rhamus frangula L.
ჯინჭარი,- ჭინჭარი- მერხელ Urtica dioica L.
·       4.პროექტის მიზნები: ეს მაღალმთიანი კუთხე შეისწავლონ მრავალმხრივ და საფუძვლიანად (ისტორიულ-გეოგრაფიული მიმოხილვასვანური სახალხო დღესასწაულებიტრადიციები;სვანური სამართალისვანური ენის წარმოშობასვანეთის კულტურული თუ ბუნებრივი ძეგლები... )
პატრიოტული სულისკვეთება ჩამოუყალიბდებათ/გაუძლიერდებათ.
სვანეთის შესწავლის და მონახულების შემდეგგაუჩნდებათ სურვილი სხვა კუთხეთა შესწავლა-მონახულებისა.
მიიღებენ უზარმაზარ ესთეტიკურ სიამოვნებასდადებით ემოციებს.
განუვითარდებათ ჯგუფში მუშაობის უნარი განვითარება.
განუვითარდებათ კომუნიკაციის უნარი
საძიებო სისტემაში უნარ-ჩვევებს დახვეწენ.
ინფორმაციის დახარისხების უნარ-ჩვევებს განივითარებენ.
გააუმჯობესებენ მოძიებული ინფორმაციით სლაიდ-შოუს შექმნის ტექნიკას.
გააუმჯობესებენ პრეზენტაციის უნარს.
გახდებიან ნორჩი ფოტოგრაფები და ნორჩი დოკუმენტალისტები.

საქართველოში დიდი ყურადღება ეთმობა კურორტებისა და ტურიზმის განვითარებასსვანეთს აქვს ამის დიდი პოტენციალიშესაბამისად ყურადღების ცენტრშია სახელმწიფოს მხრიდან.მოსწავლეთა ინტერესი განახლებული სვანეთის მიმართ.
სვანეთი საკმაოდ მოშორებული კუთხეა ჩვენი რეგიონიდანჩვენმა მოსწავლეებმა შესაძლოა ვერ შეძლონ მომავალში სვანეთის მონახულება,ამიტომსასურველია,რაც შეიძლება მეტი გაიგონ სკოლაში სწავლის დროს სვანეთის შესახებ(და არა მარტო ამ კუთხის შესახებ)
ეს მაღალმთიანი კუთხე შეისწავლონ მრავალმხრივ და საფუძვლიანად (ისტორიულ-გეოგრაფიული მიმოხილვასვანური სახალხო დღესასწაულებიტრადიციები;სვანური სამართალისვანური ენის წარმოშობასვანეთის კულტურული თუ ბუნებრივი ძეგლები... )
·       მონაწილეთა ასაკი:  11-12 წლის
·      პროექტის ვადები/ხანგრძლივობა:
სვანეთის შესწავლა-3 კვირაექსკურსია-4 დღე.
·      მოსალოდნელი შედეგები/პროდუქტებირაც შეიძლება შეიქმნას:
შეიქმნება სამუშაო მასალარომელიც განთავსდება ბლოგზე.
შექმნიან ფილმს „ ჩემი თვალით დანახული სვანეთი“.
·      პროექტისთვის საჭირო ძირითადი რესურსები
ისტორიული და გეოგრაფიული ფოტოაპარატი
ლიტერატურა ვიდეოკამერა
ადამიანური რესურსი სურსათი
·       პროექტის მსვლელობა:
მოსწავლეები დაიყოფიან ჯგუფებად.თითოეულს მიეცემა დავალება.
 „გზა სვანეთამდე
10.საგნებთან/საგნობრივ ჯგუფებთან/ეროვნულ სასწავლო გეგმასთან კავშირი ისტორია,გეოგრაფია და ინგლისური
11.პროექტის ხელმძღვანელი (მასწავლებელი)ეთერი ავალიანი
12.ხელმძღვანელის ელ.ფოსტა:etoavaliani@gmail.com
13.პროექტის ვებ-გვერდი/ბლოგი:eteriavaliani.bloggspot.com

No comments:

Post a Comment